Ako zvýšiť zisk e-shopu?

Na online trhu denne pribúda množstvo nových e‑shopov, no iba máloktoré dokážu časom preraziť. Existuje niekoľko dôležitých bodov, ktoré by mal každý úspešný e‑shop spĺňať. Od bezchybného fungovania webovej stránky cez kvalitný marketing až po správnu emóciu prenesenú na zákazníka.


Ak už však všetky spomínané body máte v malíčku a potrebujete svoj internetový obchod posunúť na vyšší level alebo sa chystáte expandovať na zahraničný trh, veľmi dôležitým a nevyhnutným krokom pre ďalší úspech je preklad a lokalizácia webovej stránky. 

Prevádzkovatelia e-shopov sa často domnievajú, že preklad za pomoci automatizovaných prekladačov ako Google Translate či Microsoft Bing Translator bude na začiatok v rámci počiatočnej investície stačiť. Netreba však zabúdať na to, že profesionálny prekladateľ prihliada na viacero dôležitých faktorov, ktoré výrazne od prvého dňa ovplyvňujú úspešnosť podnikania za hranicami. To vám pomôže presvedčiť aj tých najmenej dôverčivých potenciálnych zákazníkov, že im v ich rodnom jazyku naozaj rozumiete.

Ako vyzerá spoľahlivá lokalizácia?

Príprava textov

Pred prekladom je dôležité samotný obsah zhodnotiť a skontrolovať zdrojový text, či sa v ňom nenachádza veľa gramatických či štylistických chýb. Následne je nutné daný text exportovať do formátu, s ktorým môže prekladateľ pracovať. Pri e-shopoch, ktoré majú veľké množstvo produktov, odporúčame osloviť správcu webového rozhrania a požiadať ho o export textov v csv formáte alebo xml feede. Ak máte na svojom e-shope veľmi širokú ponuku sortimentu, je tiež namieste vyradiť najskôr texty produktov, ktoré už na sklade nemáte a nechystáte sa ich doplniť. Často totiž môže zlý formát textov samotnú realizáciu prekladu zbytočne predražiť a skomplikovať. 

Určenie cieľovej skupiny

Pokiaľ sa zameriavame na preklad, ktorý má v budúcnosti slúžiť ako jeden z predajných nástrojov, je nesmierne dôležité určiť cieľovú skupinu pre konkrétny zahraničný trh. Čo platí u nás, nemusí samozrejme platiť v iných krajinách. Ak teda na Slovensku lámete rekordy s predajom konkrétnej značky či určitého produktu, nie je pravidlom, že to tak bude aj na maďarskom či rumunskom trhu. Odporúčame sa preto pred samotnou expanziou poradiť s odborníkmi, ktorí poznajú špecifiká zákazníckeho správania v danej krajine.

Medzinárodné SEO

Skúsení marketéri každému prevádzkovateľovi e-shopu vysvetlia, prečo je optimalizácia pre vyhľadávače už pri tvorbe lokalizovaných textov webu nenahraditeľná výzva. Pri preklade však treba myslieť aj na vypracovanie a zakomponovanie SEO výrazov pre trh, na ktorý sa chceme úspešne etablovať. Takúto analýzu je vhodné zadať agentúre, ktorá na vypracovanie využije lokálneho špecialistu. 

Kompletná lokalizácia 

Aj v krajinách, v ktorých sa dorozumieva rovnakým jazykom, nie je isté, že bude vhodný rovnaký preklad. Pri lokalizácii sa prihliada aj na konkrétny región, jeho kultúrne zvyklosti, tradície a špecifiká. Takisto je potrebné použiť zmeny v kontaktných informáciách, mene a v prípade e-shopu lokalizujeme aj samotný nákupný košík, možnosti lokálnych kuriérov či najdôveryhodnejších platobných brán. V opačnom prípade môže preklad rozpútať pochybnosti o predajcovi. 

Tri známe prípady nesprávnej lokalizácie

Príkladom nevhodnej lokalizácie je príbeh svetoznámej značky KFC. V 80. rokoch spustila svoj reťazec rýchleho občerstvenia aj v Číne. Táto značka nesie slogan „Finger Lickin' Good“, čo je fráza, ktorá sa neprekladá ľahko. Ich prekladatelia si s touto výzvou poradili svojsky a frázu preložili vo význame „zjedzte svoje prsty“. 

Ďalší príklad nesprávnej lokalizácie pochádza od americkej značky automobilov Ford. Keď v Brazílii predstavili nový model „Pinto“, okamžite sa strhla vlna zosmiešňovania a pohoršenia. „Pinto“ je totiž v brazílskej portugalčine muž, ktorý nebol príliš obdarený svojím prirodzením. Ford sa preto pokúsil o kompenzáciu zmenením názvu auta na „Corcel“, čo v preklade znamená žrebec. 

Pomerne nešťastná lokalizácia sa podarila aj švédskej značke Electrolux, ktorá je známa výrobou bielej techniky a domácich spotrebičov. Pred expanziou na americký trh zrejme nikto vo firme nepátral po zaužívaných slangových výrazoch. Vybrali pomerne príznačný slogan „Nothing sucks like an Electrolux“, čo by sa voľne dalo preložiť ako „Nič neťahá tak ako Electrolux“. No ako zrejme už väčšina z vás vie, slovíčko „sucks“ sa bežne nepoužíva práve v pozitívnom význame. Naznačuje skôr niečo nepríjemné, nešťastné až frustrujúce. Spoločnosť Electrolux sa v USA doteraz veľmi neuchytila a tento začiatočnícky preklad im pri expanzii ani nepomohol. 

Definovanie potrieb

Pred samotnou realizáciou prekladu je dôležité určiť, ako má preklad značke pomôcť. Chystáte sa uviesť na trh nový produkt? Potrebujete zvýšiť predaj konkrétnych produktov alebo je vaším primárnym cieľom dať do povedomia značku? Podľa základných požiadaviek sa odvíja výber vhodného odborníka a stratégia prekladu. Často  napríklad ide o kreatívny preklad, pri ktorom sa namiesto bežného prekladu vytvára kompletne nový text v spolupráci s lokálnymi copywritermi. 

Budovanie dlhodobej dôvery od prvého dňa

Zvolený dodávateľ prekladu by sa mal aktívne zaujímať o vašu značku, previesť vás celým procesom od prípravy až po realizáciu, ale upozorniť aj na možné riziká a hlavne pomôcť výberom konkrétnych prekladateľov podľa vášho segmentu aj cieľovej krajiny ešte pred samotným vstupom na jej trh. 

Ak plánujete dlhodobo budovať dôveru vašej značky aj za hranicami, odporúčame sa napríklad inšpirovať ďalším článkom: 10 krokov úspešného prekladu pri expanzii e-shopu.

Ak ste už rozhodnutí lokalizovať vaše podnikanie, medzinárodný tím prekladateľov z Expandeco vám rád pomôže prekonávať očakávania vašich klientov už naprieč všetkými európskymi jazykmi.

Autor: Expandeco

Úspešný príbeh expanzie začína výberom atraktivneho trhu a pokračuje budovaním stabilného miesta v našom regióne. Expandeco prináša majiteľom e-shopov dlhodobo efektívnu optimalizáciu ich nákladov cez zberné miesta, riešenie prekladov a kompletnej lokalizácie online podnikania, či odbornú a spoľahlivú zákaznícku podporu. Expandujte a lokalizujte vaše podnikanie bez hraníc cez expandeco.com.