Skráť si čakanie na záznamy vyplnením e-commerce prieskumu a vyhraj vstupenky na Upterdam 2025! Chcem vyhrať

Corlonez: Ako zistiť kde má váš E-shop finančný problém?

Corlonez 13. September 2024
Corlonez: Ako zistiť kde má váš E-shop finančný problém?

Ak má zaznieť jedna vec, ktorú by mal e‑shop robiť, tak je to oddelovať výpočet kontribučnej marže od výpočtu running costs.


Na úvod terminológia:

Kontribučná marža

Pod týmto pojmom si predstavme, koľko peňazí vám ostáva z nových objednávok, ak si odpočítate náklady, ktoré ste vynaložili na ich predaj. Sú to najčastejšie náklady, ktorých výška je závislá na hodnote dosiahnutých objednávok, z praxe ide napríklad o náklady na predaný tovar, marketingové výdavky a náklady na prepravné spoločnosti a podobne.

Running costs

Za týmto pojmom sú schované všetky ostatné prevádzkové náklady spoločnosti, nezahrnuté v kontribučnej marži, a teda ich objem nerastie vôbec alebo nerastie úmerne s rastom nových objednávok. Najčastejšie to je nájom, rôzne IT služby, mzdy a podobne.


Prečo si myslím, že je takéto rozdelenie dôležité?

E-shopy sú špecifické v tom, že ich kontribučná marža je výrazne viacej premenlivá ako v iných odvetviach, a preto je potrebné ju monitorovať.

Je tomu tak preto, že marketingové výdavky, zľavové kódy a prepravné náklady tvoria jej významú časť a pritom sa v snahe prilákať zákazníkov často menia. To, že váš e-shop zažije vyšší prílev objednávok ešte neznamená, že ste aj viacej zarobili. Znie to možno ako samozrejmá vec, ale kto sa to skutočne vyhodnocuje? Ak si takýto prepočet pravidelne monitorujete získate prehľad, koľko vám z týchto obchodov zostáva na úhradu prevádzkových výdavkov.

Ak by ste takéto oddelenie nerobili a budete sa snažiť monitorovať výkon svojej firmy až na úrovni EBIT, potom v prípade záporných čísel neviete, kde musíte začať optimalizovať. Často sa e-shopy v takejto situácii zamerajú na znižovanie prevádzkových výdavkov, ale v skutočnosti robia nízky výkon už na obchode – kontribučnej marži.

Optimalizujú a optimalizujú a napriek tomu problém nemusia nikdy odstrániť, pretože diabol je ukrytý už v jednotkovej ekonomike. Práve takéto rozdelenie by vás nepustilo a ukázalo vám kde máte slabé miesto alebo či vaše obchodné aktivity idú správnym smerom.

(názov inforgrafiky: Príklad nízkej kontribučnej marže)

Autor: Martin Lazarčík, CEO Corlonez.sk