Ako efektívne pracovať s produktovými porovnávačmi

Stále častejšie sa stretávame s e‑shopmi, ktoré nevenujú optimalizácii inzercie na produktových porovnávačoch žiaden čas navyše. Drvivá väčšina e‑shopárov v Českej republike a na Slovensku vrátane niektorých najväčších hráčov na trhu postupuje rovnakým spôsobom. A to nahraním základného produktového feedu a vyhodnocovaním podľa jedinej metriky, PNO. A väčšinou sú spokojní, ako je to možné?


Zákazníci idú na produktové porovnávače a v mnohých prípadoch sú už rozhodnutí o nákupe a od konverzie ich delí len zopár klikov. Zodpovedá tomu vysoký konverzný pomer, ktorý by sme na iných výkonnostných kanáloch hľadali len ťažko, a tiež nízke náklady. Aj preto sa môže veľkej časti e-shopárov zdať, že ďalšie práce a optimalizácia produktových porovnávačov nie sú potrebné.

Prečo sa mýlia?

V inzercii na produktových porovnávačoch je vždy priestor pre zlepšenie. Pre najlepšie výsledky musia e-shopy reagovať na každú zo svojich akcií, noviniek v sortimente, sezónnosť či akcie konkurencie. Preto sa optimalizácia stáva dlhodobým procesom, ktorý nikdy nekončí.

Naše marketingové oddelenie venuje produktovým vyhľadávačom zákazníkov desiatky hodín mesačne. Čo všetko robíme a ako sa naše úsilie líši od iných?

1. Vyhodnocujeme na úrovni produktu

Veľa e-shopov a marketingových agentúr vyhodnocuje výsledky na celkových číslach. Ako sme uviedli vyššie, v prípade produktových porovnávačov môžu byť niektoré metriky aj tak veľmi dobré, avšak ovplyvnené najlepšie performujúcimi produktmi sortimentu.

Pri vyhodnocovaní na úrovni produktu dokážeme odhaliť zle výkonné produkty, aj tie, ktoré nám na danom kanáli fungujú najlepšie. Vďaka týmto informáciám sme schopní naďalej s produktami v inzercii pracovať efektívnejšie.

2. Neinzerujeme na produktových porovnávačoch celý sortiment

Firmy často púšťajú na produktové porovnávače celý sortiment vrátane produktov, ktoré nie sú skladom, či produktov, ktoré nefungujú ako na produktových porovnávačoch, tak na iných výkonnostných kanáloch. U nás v Ready Shops sa rozhodujeme inzerovať produkty hneď podľa niekoľkých kritérií. Počnúc skladovou zásobou, konverzným pomerom či výkonom na iných kanáloch až po cenovú hladinu, do ktorej produkt spadá. Výrazne tak znižujeme náklady na inzerciu a zvyšujeme väčšinu dôležitých metrík.

3. Každý produkt ladíme do posledného detailu

Časovo najnáročnejšia vecou je starostlivosť zameraná na dáta o jednotlivých produktoch. Skladanie názvov, zaraďovanie do produktových kategórií alebo priraďovanie atribútov a parametrov je základom práce s produktovými dátami. Výsledok je správne spárovanie produktov, informovanosť zákazníkov o produktoch ešte pred preklikom na e-shop či možnosť prezentovať konkurenčnú výhodu.

4. Špecifikáciu feedov poznáme aj odzadu

Špecifikácie produktových feedov pre jednotlivé produktové porovnávače poznáme veľmi dobre a neustále ich študujeme. Vďaka tomu môžeme pomocou feedov odoslať najrôznejšie informácie, o ktorých využití nemajú niektorí konkurenti povedomie.

Sériové inzeráty našich klientov okrem informácií o darčekoch k nákupu obsahujú často aj zľavové kódy, informácie o predĺžených zárukách či možnostiach vrátenia tovaru a ďalšie konkurenčné výhody.

5. Nebojíme sa využívať externé nástroje pre správu produktových porovnávačov

Nie so všetkým si poradíme ručne, pomocou tabuliek či s pomocou našich systémov. Pre niektoré úkony, ako napríklad cenotvorbu či pokročilejšie bidingové stratégie radi využijeme externé nástroje, napríklad Bidding Fox či Pricing Fox, ktoré nám všetko uľahčia. Nebojte sa v tomto prípade investícií. Vo väčšine prípadov ide o stovky korún mesačne, ktoré ale v dlhodobom meradle môžu vášmu e-shopu zarobiť rádovo vyššie sumy.

6. Podporujeme na produktových porovnávačoch brand

Produktové porovnávače nemusia byť iba výkonnostným marketingovým kanálom. České produktové porovnávače nám ponúkajú nepreberné množstvo brandových formátov, ktoré môžu pomôcť značkám v zásahu a akvizícii nových zákazníkov.

7. Naša práca nikdy nekončí

Každým dňom pribúdajú na našich účtoch nové dáta, ktoré je potrebné okamžite vyhodnocovať. Na základe týchto dát môžeme neustále optimalizovať inzerciu k tovaru na porovnávačoch a výkon neustále zlepšovať.

Venujte produktovým porovnávačom toľko času, koľko môžete. Stále ide o jeden z najvýkonnejších marketingových kanálov pre e-shopy na českom a slovenskom e-commerce trhu. Nenechajte sa presvedčiť nízkym PNO a vysokým konverzným pomerom hneď po spustení. Venujte úsilie a tieto metriky vylepšujte.

Autor: Robert Čížek, Ready Shops

Preklad: Poradca podnikateľa

Ready Shops je e-shopovým riešením na mieru spoločnosti CDI.CZ, ktorá sa zaoberá tvorbou softvéru a informačných systémov už viac ako 25 rokov. Systém je modifikovateľný, a preto je skvelým riešením pre spoločnosti s netradičnými požiadavkami. Spoločnosť disponuje odborníkmi v oblasti výkonnostného marketingu, vďaka čomu môže svojim klientom ponúknuť celkové riešenie chodu e-shopu vrátane online reklamy, ktorú nielenže nastaví, ale aj kompletne financuje. To všetko je až do prvej objednávky úplne zadarmo. Za všetky služby klient platí len vopred stanovenú maržu z uskutočnených objednávok.

Ready Shops systém je ideálny pre klientov, ktorí majú skvelý produkt, ale nevedia, ako sa presadiť na dnešnom e-commerce trhu a nechcú investovať do e-shopu na mieru, marketingového tímu alebo do samotných online kampaní.