Prečo expandovať do zahraničia a kde začať?

Rozšírenie e‑commerce podnikania za hranice Slovenska vám umožní diverzifikovať toky príjmov a zároveň znížiť závislosť na jednom trhu alebo kategórii produktov.


Predajom vo viacerých krajinách  môžete rozložiť svoje riziko a zmierniť vplyv ekonomických výkyvov či regulačných zmien v konkrétnych regiónoch. Diverzifikácia vám umožňuje tiež využiť sezónne kolísania dopytu.

Expanzia do zahraničia má pre slovenské e-commerce firmy vo všeobecnosti veľký potenciál, avšak pre dosiahnutie úspechu je kľúčové prekonať logistické, kultúrne, regulačné aj jazykové bariéry. Dynamika jednotlivých trhov sa líši, a preto je potrebné starostlivo zvážiť každý vstup na nový trh.

Tip: Každá krajina má osobitné pravidlá a predpisy, s ktorými je potrebné sa oboznámiť v dostatočnom predstihu. Kliknite na náš Shipping Channel a zistite špecifiká pre svoju cieľovú krajinu/región.

Európa

Ideálne je začať v Európe, ktorá ponúka výhody jednoduchšieho posielania, rýchleho doručenia aj lepšiu znalosť miestneho trhu. Regionálna expanzia by mohla byť priamočiarejším krokom ako hľadanie vzdialenejších trhov.

Okrem toho sa očakáva, že príjmy na európskom trhu elektronického obchodu narastú medzi rokmi 2024 a 2028 až o 206,4 miliardy USD (+34,14 %) a v roku 20281 by mali dosiahnuť úroveň 810,96 miliardy USD.

Čísla sa však naprieč regiónom líšia. Medzi krajiny EÚ s najväčším podielom obyvateľstva nakupujúceho online patrí Holandsko (92 %), Dánsko (90 %) a Írsko (89 %), kým na opačnom konci rebríčka je Bulharsko, kde nakupuje online iba 49%2 populácie.

V celej EÚ sú najbežnejšími komoditami pri online nakupovaní oblečenie, obuv a doplnky, nasledujú donášky z reštaurácií, kozmetika, wellness produkty, tlačené knihy, časopisy a noviny a športový tovar (okrem športového oblečenia)3.
Ako posielať v rámci EÚ

Ázia

Keďže západné ekonomiky môžu mať problémy s dosiahnutím rastu a spotrebitelia pociťujú vplyv rastúcich nákladov, rozvíjajúce sa trhy Ázie s rýchlo sa rozrastajúcimi skupinami spotrebiteľov by mohli predstavovať významné príležitosti pre rast. Od roku 2016 je Ázia domovom polovice svetových spotrebiteľov a jej spotrebiteľské výdavky v súčasnosti prevyšujú výdavky Severnej Ameriky a Európy dohromady4.
Ako posielať do vybraných krajín Ázie a Tichomoria

Amerika

Nezabúdajme ani na USA, veľký a rôznorodý trh s vysokou kúpnou silou, no tvrdou konkurenciou.

Spojené štáty americké sa pýšia druhým najväčším e-commerce trhom na svete, hneď za Čínou. Tento sektor je pripravený na explozívny rast, pričom sa predpokladá, že tržby vzrastú v rokoch 2024 - 2029 o 657,8 miliardy amerických dolárov (+53,79 percenta).

Boom elektronického obchodu v USA poháňa niekoľko faktorov:

  • Až 91,8 % populácie  - viac ako 311 miliónov Američanov malo v roku 2023 prístup k online nákupným platformám5. Toto internetové pokrytie vytvára obrovskú základňu potenciálnych online zákazníkov.
  • USA sa môžu pochváliť sofistikovanou logistickou infraštruktúrou, ktorá umožňuje rýchle a spoľahlivé celoštátne doručovanie tovaru, vďaka čomu je online nakupovanie pohodlnou a efektívnou možnosťou.
  • Silné právne a regulačné prostredie chráni kupujúcich aj predávajúcich, čo minimalizuje podvody, porušovanie súkromia a nekalú súťaž, posilňuje dôveru spotrebiteľov.


Ako posielať do USA

Medzinárodná expanzia môže byť pre menšie spoločnosti náročná. Aby sme vám celý tento proces uľahčili, ponúkame vám naše odborné znalosti, prepravné kapacity aj online riešenia na prepojenie vášho obchodu s FedEx. Zistite viac o našich službách pre e-commerce na fedex.com alebo TU.

[1] https://www.statista.com/forecasts/715663/e-commerce-revenue-forecast-in-europe

[2]  https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/DDN-20230228-2

[3]  https://www.fedex.com/en-pl/campaign/small-business-hub/trends-and-insights/spotlight-on-ecommerce-europe.html

[4]  https://www.fedex.com/pl-pl/campaign/small-business-hub/trends-and-insights/emerging-markets.html

[5]  https://www.ecommerce-nation.com/top-10-countries-with-the-largest-e-commerce-industry/