Prečo je obchodná stratégia dôležitá?

Mať v hlave skvelý nápad, založiť firmu a začať predávať svoje produkty či služby. A zarábať. Sen mnohých ľudí, ktorí majú obchodného ducha a nadšenie pre nové veci. Keď však dôjde na lámanie chleba, množstvo ľudí, ktorí s obchodovaním ešte len začínajú, zistia, že to nie je až také jednoduché, ako si to na začiatku predstavovali. Niektorým možno dôjde odhodlanie či trpezlivosť. Iní sa len nevedia pohnúť z miesta. Väčšine však chýba jedna konkrétna vec – obchodná stratégia. A často sa to netýka len začiatočníkov.


Začať treba už na začiatku

Tak ako stavebníci nepracujú bez plánu stavby, tak by nemali ani obchodníci postupovať bez jasne stanovených pravidiel. Konkurencia je v dnešnej dobe všadeprítomná a nie vždy sa oplatí spoliehať iba na: „náš produkt sa bude predávať sám“. Navyše, to, čo funguje dnes, nemusí fungovať zajtra. Treba myslieť dopredu a byť pripravený.

Úspešnému obchodu predchádza úspešná príprava

Najlepším časom, kedy mať všetko pripravené, je ešte predtým, než to je reálne treba. Dobre pripravená obchodná stratégia šetrí nielen čas, ale aj náklady spojené s obchodovaním. Samozrejme, vždy je najlepšie učiť sa na vlastných chybách, no obyčajne sú práve tie tými najdrahšími.

Obchodná stratégia by mala týmto chybám predchádzať.

Aký je rozdiel medzi obchodnou stratégiou a dlhodobým plánom firmy?

Na prvý pohľad medzi nimi nemusí byť jasný rozdiel. Rozdiel tam však je, a to zásadný. Dlhodobý plán firmy by mal byť odpoveďou na otázku: „Kam sa ako firma chceme dostať? “ Obchodná stratégia však odpovedá na otázku: „Ako sa tam chceme dostať? “ 

Vízia a cieľ firmy sa dajú nastaviť jednoducho, dostať sa k nim je však už o niečo ťažšie. Obchodná stratégia by preto mala byť súčasťou dlhodobého plánu a potom to všetko do seba začne zapadať a začneme sa blížiť k zmysluplným cieľom.

Ciele by mali byť SMART

Pre niekoho nudná teória z ekonomickej školy, pre iného zas jednoznačná odpoveď, aké by mali byť ich ciele. Všetky ciele, ku ktorým vedie obchodná stratégia, by mali spĺňať zásady SMART.

Mali by byť špecifické. Len jasne a konkrétne zadefinované ciele sú také, ktoré sa dajú dosiahnuť. Taktiež by mali byť merateľné. Pri splnení cieľa by malo byť jasné, či sa ho podarilo alebo nepodarilo dosiahnuť. Rozhodne by mali byť akceptovateľné. Alebo aj akčné. Skrátka také, ktoré sa dajú nejakým spôsobom rozhýbať želaným smerom a mali by nabádať k činnosti. Samozrejme, musia byť aj reálne, skutočne dosiahnuteľné. Bez toho žiaden z predchádzajúcich atribútov nedáva žiaden zmysel. No a napokon musí byť každý cieľ termínovaný. Do kedy chcem, aby sa tento cieľ naozaj uskutočnil? Na tom samozrejme záleží.

Ako sa nestratiť?

V dnešnej dobe je pri obchodovaní veľmi jednoduché stratiť hlavu. Množstvo obchodníkov sa stále riadi len pocitom, čo môže prinášať výsledky, obvykle však len do doby, kým sa vyskytnú nejaké problémy. Dobrá stratégia je skvelým prvým krokom k dosiahnutiu želaných dlhodobých cieľov. 

A čo je receptom na úspech? Kvalitná stratégia + kvalitní obchodníci = kvalitné obchodovanie. Takýchto obchodníkov a stratégie nájdete aj u nás v: https://dealfactory.sk/

Chceš sa dozvedieť viac o obchodnej stratégií? Pozri si Upterdam webinár: “Strategické riadenie firmy: Prečo je obchodná stratégia kľúčová?” a dozvieš sa ešte viac praktických informácií. 

Autor: Branislav Šimášek, Dealfactory